Czy polscy kierowcy są gotowi na przesiadkę na hybrydy ładowane z gniazdka?
Na razie rozważanie zakupu PHEV deklaruje niemal co piąty respondent. Najnowsze badanie InsightOut Lab i Volkswagena dowodzi, że hybrydy typu plug-in wpisują się w dotychczasowe przyzwyczajenia Polaków.
1/3 respondentów w Polsce korzysta z auta kilka razy w tygodniu lub rzadziej. Nawet jeśli jeżdżą częściej, to niekoniecznie na dłuższych dystansach. Przy wyborze auta ponad połowa zwraca uwagę na zużycie paliwa. Aż 80 proc. wybrałoby auto o 1/5 droższe, ale spalające o połowę mniej paliwa. Dla niemal 30 proc. największym atutem PHEV jest możliwość jazdy bez emisji CO2 i niższe średnie spalanie.
Sporadyczne korzystanie z auta i krótkie codzienne podróże
Najwięcej badanych (42 proc.) na różne sposoby korzysta z auta codziennie. Jednak niewiele mniej, bo 34 proc., potrzebuje samochodu zdecydowanie rzadziej – kilka razy w tygodniu albo jeszcze bardziej sporadycznie. Dość duża grupa, 19 proc., w ogóle obywa się bez samochodu. Natomiast dla 5 proc. stanowi on narzędzie pracy.
Dla 1/3 ankietowanych, którzy korzystają z samochodu sporadycznie, hybryda typu plug-in jest dobrym rozwiązaniem. Pomiędzy kolejnymi podróżami pozostaje im dużo czasu na pełne naładowanie akumulatora. Jednak w przypadku częstszego korzystania z samochodu, PHEV nie traci na atrakcyjności. Wynika to z odpowiedzi respondentów: Polacy nawet jeśli jeżdżą częściej, to niekoniecznie na dłuższych dystansach.
Według badania PSPA z 2020 r. 62 proc. ankietowanych dziennie przejeżdża samochodem mniej niż 30 km. Natomiast kolejne 26 proc. badanych mieści się w przedziale 31-50 km. Codzienne podróże są krótkie również jeśli chodzi o czas trwania. Z pilotażowego badania GUS wynika, że w 2017 r. w województwie podkarpackim w dni robocze w 51 proc. trwały one maksymalnie 15 min., a w 32 proc. od 16 do 30 minut.
Sposób codziennego korzystania z auta sprawia, że co najmniej 1/3 ankietowanych mogłaby zyskać na przesiadce do hybrydy typu plug-in. Sporadyczne korzystanie z auta jak również krótkie dystanse w praktyce oznaczają możliwość jazdy bez emisji CO2. Warunkiem jest systematyczne ładowanie akumulatora. Pod tym względem ułatwioną sytuację ma 55 proc. Polaków, ponieważ mieszka w domach.
Dla kierowców średnie spalanie jest ważne
Zdecydowana większość badanych, bo aż 79 proc., wie, że mniejsze zużycie paliwa oznacza bardziej ekologiczne auto. Z zastosowaniem tej wiedzy w praktyce jest jednak nieco gorzej. Mianowicie, 60 proc. kierowców kupując samochód zwraca uwagę na jego średnie spalanie. 19 proc. nie przywiązuje wagi do tego parametru. Natomiast aż 21 proc. nie pamięta, czy kupując auto szukało informacji na ten temat.
Inwestycje się opłacają?
Mając do wyboru auto o 20 proc. droższe w zakupie, ale o 50 proc. oszczędniejsze oraz tańsze o 20 proc., ale o 50 proc. większym zużyciu paliwa, zdecydowana większość ankietowanych wybrałaby pierwszą propozycję. Hybrydy plug-in są nieco droższe od swoich odpowiedników wyposażonych wyłącznie w spalinowe silniki, ale pozwalają wyraźnie ograniczyć wydatki na paliwo.
PHEV pozwala obniżyć emisję CO2 bez zmiany przyzwyczajeń
Badanie pokazuje gotowość sporej części ankietowanych do zmiany nawyków na bardziej przyjazne środowisku. Na skali od 1 do 7, gdzie 1 oznacza „Nie będę zmieniać żadnych swoich przyzwyczajeń”, a 7 „Jestem gotów zmienić większość lub wszystkie swoje przyzwyczajenia”, aż 32 proc. respondentów zaznacza odpowiedzi 6 i 7. Kolejne 30 proc. nie jest już tak zdecydowanych, ale nadal opowiada się po stronie zmian. Warto również zwrócić uwagę na 27 proc. niezdecydowanych oraz grupę niechętną zmianom, która stanowi 11 proc. badanych.
Dwa razy eco: ekologia i ekonomia
Respondenci pytani o główną zaletę auta o napędzie hybrydowym typu plug-in najczęściej wskazują argumenty ekologiczne i ekonomiczne. W sumie odwołuje się do nich 52 proc. ankietowanych. 29 proc. sądzi, że główną zaletą samochodów z tym napędem jest możliwość jazdy bez emisji CO2 i niższe spalanie, a 23 proc., że niższe spalanie i niższe koszty benzyny. Badani rzadziej wskazują zalety, związane z wygodą użytkowania hybryd plug-in, do których zalicza się możliwość ładowania auta w garażu i rzadsze tankowanie.
1/5 ankietowanych rozważa zakup PHEV
Z badania wynika, że 19 proc. respondentów rozważa zakup hybrydy typu plug-in, a niemal tyle samo – dokładnie 20 proc. – jest niezdecydowanych. Natomiast grupa badanych, którzy nie biorą pod uwagę zakupu PHEV jest zdecydowanie większa i wynosi aż 61 proc.